neděle 13. srpna 2017

Informační systémy

USA je založeno na informačních systémech. Toho jsem si všimnul už při žádání o vízum, kdy jsem se musel postupně zaregistrovat ve třech informačních systémech a do každého z nich vytvořit, login, hodně sofistikované heslo, zadat číslo pasu, datum narození, jména koček a rodná příjmení prababiček (u těch posledních dvou jsem si trochu zapřeháněl).

Po příjezdu do USA všechno úspěšně pokračuje. Registrace na univerzitě probíhá osobně a jsem velmi rychle vyřízený. Ani jsem se nestihnul zeptat na všechny otázky a už jsem stál na chodbě. Až další den mi přijde automatický email, že se mám dostavit na informativní schůzku. Přirozenější by bylo, kdyby mi to oznámila univerzitní slečna a ne automatický email. Navíc bych nemusel den tápat a vyptávat se kolegů.

Zatím jsme se tady zaregistrovali do informačního systému univerzity, banky, dvou systémů našeho pronajímatele bytu, poskytovatele elektřiny, plynu, internetu, mobilního připojení, knihovny, místního provozovatele tramvají a autobusů, dvou systémů rezervace kempů, systému TransferWise pro převod peněz zahraničními bankami, systému pro určování důvěryhodnosti a systému půjčovny aut... určitě jsem ještě na některé zapomněl.

Místní systémy se vyznačují zajímavým rysem. Jsou určené pro běžného Američana. Při zadávání státu se většinou nabízí Česká republika, hurá, ale při zadávání telefonu se vyžaduje formát amerického čísla, který má jaksi jiný počet čísílek než ta naše. Takže nezbývá než zadat nějaké číslo nefunkční. Často se vyžaduje takzvané "Social Security Number" (SSN), což je číslo, které tady dostane člověk, když je tady zaměstnaný, ostatní jsou komplikovaní. Většina systémů vyžaduje několik (většinou dva) způsobů identifikace. Místní používají nejčastěji SSN a číslo řidičáku. Já jsem až donedávna neměl ani jedno, teď jsem šťastným čerstvým držitelem fungl nového, ještě teplého, SSN. Místní řidičák nemám a český se jim nějak nevejde do kolonek.

A jak si takový zoufalec bez amerického řidičáku a SSN může zařídit bankovní účet? Jednoho krásného dne jsem se k tomu odhodlal. V jedné bance jsem tak strávil asi hodinu. Slečna mě mile přivítala, pak se dlouho radila se svým bankovním guru, pak mě vyzpovídala, vytáhla ze mě spoustu čísel, zadávala číslo řidičáku, domlouvala se znovu dlouho se svým guru, zadávala číslo řidičáku, domlouvala se se svým guru, zadávala... a ono to prostě nešlo, český řidičák prý nestačí. Takže potřebuju SSN nebo americký řidičák. Pro žádost o americký řidičák ale potřebuju SSN (později mi na informační schůzce pán tvrdil že nepotřebuju, ale na stránkách místního dopravního inspektorátu se SSN vyžaduje, tak nevím). Je to hezké, ale hodina strávená v bance je v pr.... V druhé bance trávím další hodinu, ale tentokrát úspěšně, mají jiný informační systém :). Typický úkaz ale pak je, že nefunguje dodaný login a heslo, a nějak to nejde aktivovat. To se pak dlouho bavíte po telefonu s linkou podpory, prozrazujete jim po telefonu všechny tajné údaje a vysvětlujete jim, že mají mluvit pomaleji.

Jako bonus k místním internetovým informačním systémům se tady vyskytují úžasné systémy, kterými se člověk musí prokousat, když kamkoliv telefonuje. Většinou se na druhé straně ozve automat, který nechá telefonistu postupně mačkat různá čísla, než mu sdělí, že všichni operátoři jsou zaneporázdnění a že má dlouho čekat. To známe i od nás. Tady to ale místní odborníci dotáhli do dokonalosti. Například dotazy k žádosti o SSN se dějí přes takový vymakaný systém. Nejdřív mě automat vyzval, abych mu stručně řekl, co potřebuju. Vcelku mi porozumněl a dál jsem se prodíral dalšími volbami k žádosti o SSN. Úžasný technický pokrok... Když už jsem měl být přepojený na operátora, byl jsem ještě požádaný o zadání několika informativních údajů. A ejhle, měj jsem zadat své SSN! Já ale ještě žádné nemám, teprve o něj žádám. Koukám do telefonu, nadávám automatu, štípu se do tváře, spím, či bdím... systém mě prostě na operátora nepřipojí... Tak nevím :). Nakonec, po několika nových hovorech s automatem, jsem to nějak ošálil, ale už nevím jak :).

Se systémy na věčné časy a nikdy jinak!

1 komentář:

  1. A to si představ, že například nad během informačního systému University of Utah bdí software, který děláme my, kluci brněnský - to nikdy nemůžeš vědět, čeho se dočkáš :-)

    https://it.utah.edu/node4/news/march_2017/network-news.php

    OdpovědětVymazat